Share this blog


Mutiara Kata



Jumaat, Jun 09, 2023

My Phone to SmartPhone

Kebanyakan bahasa pasar di gunakan dalam artikel ni 😎

Ni saja je nk berceloteh pasal phone yg selama aku dah guna,bnyak memori bersama-sama dengan telefon ni,tapi ye la ada suka dan duka.ada yang hilang,tercicir,jumpa balik dan macam ragam.



My 1st Phone

Nokia 3310,phone paling legend yg pernah aku guna.Siap aku mod kan phone ni bagi booster signal dan dual sim dgn menggunakan mod 2 SIM hardware,paling best .Phone ni mmg tahan lasak dan line 2G dia mmg terbaik.aku gunakan phone ni semenjak dpat masuk belajar di KYM melaka.Phone ni rosak ada kesilapan soldering pada board,dam menjadikan phone ni total-lost.Semua SMS dalam tu contact semua bagai hilang.

Lepas tu dah lama sikit phone 3310 rosak,aku beli pulak phone Sony K310i ni,Time ni sony ericsson mmg tgh meletup gila-gila produk dia.Anyway gambar dgn sound polyphonic dia mmg guna MP3 so mmg sedap la kalau buat ringtone.cuma yg tak best phone ni dia punya joystick tgh2 tu,cepat rosak kalau lasak guna.



Susulan kemantapan phone K310i,aku meneruskan dgn pembelian phone ni.walaupun 2nd je beli dekat melaka (time ni temankan kwn nk beli samsung) so dia pon tlg la bagi pinjam aku aku duit beli phone ni 2nd dekat melaka,haha masih ingat lagi beli dgn harga RM 500,tapi padu phone ni pada zaman tu.



Lepas tu tak tau mcm mana ada la dalam berberapa tahun tu Sony Ericsson W902 tu pulak rosak ,aku tersilap terputuskan ribbon speaker atau microphone phone ni,so jadinya tak boleh la pakai phone Sony W902 tu.Jadi aku beli la phone ni,sebab nmpak mcm PDA kan ada siap pen stylus lagi tu.Tapi yang kurangnya phone ni,mcm utk org mmg guna utk phone shj.Rugi beli sebab dia guna sistem BADA drpd Samsung.Phone ni tak lama guna pon lps tu aku cari alternatif yg lain.



Nokia ni entah mcm mana ,ada pulak phone ni drpd adik aku yg belajar di jepun.sebab di jepun dia gunakan iPhone 3Gs,so dia menurunkan phone ni pada aku.

Entah mcm mana best jugak guna phone ni,tp time tu tgh belajar bahasa jepun punya pasal dan phone ni tak support unicode,so apa lagi aku pon firmware phone ni kpd japanese UTF punya version.Phone ni memberikan memories mcm mana aku kenal ClariS dan Hatsune Miku.Phone Samsung Champ tu dah mmg siap simpan dalam kotak.



Tak lama dalam 3-4 tahun guna Nokia 5400 music tu,adik aku dh menamatkan pengajiajn di jepun ,so beliau pulang ke malaysia,dan kebetulan dia beli iPhone 3Gs ni di jepun,masa mula2 belajar dulu.So dia menurunkan kat aku sekali lagi phone ni.Tapi masa di bagi phone ni,dia pon dah guna iPhone 5.Oh ya Iphone 3Gs ni kena jailbreak,sebab kena teleco carrier lock.dah habis bayar pon masih lagi nk kena guna teleco dia jugak.



Aku ada reflash balik phone ni tahun 2013 dgn menggunakan Whited00r : https://www.whited00r.cf

 

Di sebab kan iPhone 3gs tu ada "Dead Spot" on screen maka so,aku beli la pulak phone lenovo ni,pada waktu ni.Phone lenovo ni mmg tgh famous,siap ada yg jenis clone lagi tu dalam pasaran.Camera VGA dia ok la,tapi utk model2 atas2 dia mmg top giler time tu.Time ni dah start guna Android Jelly Bean,boleh bukak FB,Meta-Trader,Whatsapp,IG dan mcm2 lagi.Seingat aku phone ni aku beli pd tahun 2013,sebab ada buat "Project PinMe".Phone ni kalau pandai firmware balik,mmg selamat la tahan lama guna.Percaya tak di tahun 2023 phone ni masil lagi boleh on,cuma sejak 3G dan disband,phone ni mcm lumpuh sikit penggunaannya.Phone paling lama tahan yg pernah aku tgk guna pakai.

 

Phone ni pulak ada kwn saje2 nk jual,aku pon beli lah phone dgn harga murah,tapi bnyak la rosaknya.Apapon aku gunakan phone ni as walkman,sebab phone ni tak support android.Siap aku belajar tukar casing sekali phone ni.Phone ni best ada support wifi ,cuma tu la.dia bkn jenis android.

Selepas phone lenovo mcm kurang2 releven,aku beli pulak phone ni,versi asia di panggil ZTE A711,tapi international itu la nama model dia,aku tgk phone ni mcm best sebab mak aku guna phone ZTE jugak,tapi model yg aku guna ni.mmg serius hampeh.Hardware bagus tapi drpd segi software,mmg ke teruk.Guna Android Lolipop,sumpah dah la android versi yg ni banyak bug.Beli pada tahun 2017-2018 tak silap.


 

Mencuba nasib dengan Realme pulak,asalnya tak nk beli sebab nmpak mcm oppo (mmg keluaran oppo sub company pon) ternayata sangkakan aku meleset pasal performance phone ni.Tak di sangka phone ni mmg terbaik,smpai skrg tahun 2023,masih lagi ok cameranya,ruang stroan yg besar dan battery yg tahan lama,cuma yg tak bestnya dia x ada supercharging.Beli pon 2nd,tapi alhamdulilah smartphone ni kena tangan yg betul jaga dan guna mmg tahan.Beli pada tahun 2020.Android 10

 

Smartphone yg di beli sebab faktor nk kena kena guna "Secondary Phone",sebab dulu mmg pakai 2 line phone,satu utk kerja,meanwhile satu lagi utk personal.Tapi walaupun dah caca marba semua tu,nak tak nak,kena la beli phone ni di shopee,itu pon teracun dgn kwn.Punca beli phone ni sebab ZTE X9 das secondary phone dah rosak.Phone ni tak boleh pantang jatuh,connector battery dia murah tercabut dan rosak.Beli pd tahun 2021.Upgrade Android 8 Oreo,caranya kena cabut sim,masuk wifi baru boleh upgrade ke Android 8 😆

Yang ni pulak aku tak boleh nk kata apa,ter-racoon dengan pelawaan adik aku yg mmg nk jual phone ni.last2 aku beli la jugak,sebab nk kena study pulak iphone yg terbaru dia punya enviroment.Biasalah kalau terlibat dalam IT ,mmg benda2 semua ni nk kena ambil tahu.lagi dah pernah guna Apple phone sebelum ni.So ada nya phone ni senang la nk biasakan antara dua OS,android dengan iOS apple.

Sekian itu lah sejarah smartphone yg telah aku gunakan,yang alhamdulilah masih hidup dan boleh guna sehingga ke hari ni Sony X Compact,iPhone 7+ dan Realme 5s

Last of all Credit info pasal phone ni semua aku ambil di GSM Arena.



Your Impression

0 ulasan:

Catat Ulasan